Om- og nybygninger
Modeltog > Rullende Materiel
Det er sjovt at tilføje detaljer til standardmodellerne, hvad enten det gælder togvogne, bygninger, landskab eller biler.
Det er der heldigvis mange, der synes, så der er et marked for tilbehør af alle mulige slags til modelbanen. Der ud over er det så kun ens egen fantasi (og fingerfærdighed), der sætter grænser for de sjove detaljer. Herunder er en række eksempler på modificeringer på min bane. Nogle har jeg betalt mig til, mens andre er egne påhit.
Det er der heldigvis mange, der synes, så der er et marked for tilbehør af alle mulige slags til modelbanen. Der ud over er det så kun ens egen fantasi (og fingerfærdighed), der sætter grænser for de sjove detaljer. Herunder er en række eksempler på modificeringer på min bane. Nogle har jeg betalt mig til, mens andre er egne påhit.
HELJANs styrevogn, CPS 3229, leveres uden frontgitter, hvilket ikke er helt korrekt iflg. de fotos, der er tilgængelige på Jernbanen.dk.
Heldigvis kan der rettes op på miseren med et sæt gitre fra Freja Modeltog.
HELJAN har også lanceret en CPL-vogn, som oprindeligt blot var en CP-vogn med styreledninger, således at den kunne anvendes som mellemvogn i oprangeringer med MO og CPS, CRS eller CLS styrevogne. HELJAN har da heller ikke gjort sig større ulejlighed ud over litreringen. Ikke desto mindre kan man med et sæt styreledningsdåser fra DFModeltog få vognen til at se mere troværdig ud.
Og lad os så som rosinen i CP-togstammen udstyre en vogn med et sæt slutlanterner fra Banetjenesten. Lanternen foldes som en harmonika og loddes forsigtigt sammen. Man kan sågar hente en vejledning i at sætte lys i lanternerne, hvis man er god til elektronik.
DSBs to- og treakslede personvogne fra tyverne var ikke just berømte for deres komfort - deraf kælenavnet "rystevogne". I et forsøg på at råde lidt bod på problemerne blev en række af vognene i trediverne forsynet med de såkaldte "Hansen"-fjedre. De var konstrueret af H. P. Hansen fra DSBs maskinafdeling og var billigere end alternativet, som var træbogier.
Hos DEKAS kan man købe et sæt "Hansen"-fjedre, støbt i bronze, som gør et meget fint indtryk på de gamle CU-vogne.
"Rystevognene" blev udrangeret i løbet af 50'erne og 60'erne, hvor de ellers havde stået stand-by på side og privatbaner lige til det sidste. Enkelte fik dog forlænget karrieren som tjenestevogne og togførervogne. I nogle tilfælde var der tale om trævogne, som blev forsynet med strækbånd, så de ikke sank sammen på midten.
Hos DEKAS kan man købe strækbåndssæt, og hvis man ikke vil selv, er DFModeltog leveringsdygtige i færdige modeller.
En oprangering med "rystevogne" er heller ikke helt komplet uden slutmærker på den sidste vogn.
Ætseark med mærker til montering i de små markeringer for slutmærkeholdere leveres af Freja Modeltog.
HobbyTrades lysebrune postvogn, EH 6777, har her fået en
ansigstsløftning - ikke med botox, men med ganske almindelig
akvarelfarve, våd-i-våd. Det har givet et lidt mere teak-agtigt look,
som passer godt til HELJANS ME 627.
CPE 2989
Passagervogn med pakrum...en type, som blev
bygget til næsten alle vognserier, efterhånden som de små post- pakvogne
af EH-typen forsvandt. Ikke alle modelfabrikanter har kastet sig over
denne vogntype (HobbyTrade har en CLE og HELJAN en CAE), så man må kigge
efter vognene hos de små, men entutiastiske producenter. Denne er et
byggesæt fra KM-Text, som kommer med grundig vejledning og alle dele i
æsken. Bund og karosseri er resinstøbte, og der skal
files noget... Det er et hyggeligt projekt, som også kalder på
kreativiteten - oprindeligt blev vognene bygget på en bund fra gamle
bogiekedelvogne med træbogier. De blev bevaret, men byggesættet har
berlinerbogier. Heldigvis har HELJAN fornylig sendt løse træbogier på
markedet, så problemer er til at løse. Men her er den altså: CPE 2989,
klar til en tur på Kystbanen, hvor den hørte hjemme.
DSB DQ Pakvogn
Er det ikke bare typisk...!? Lige da
jeg havde besluttet mig for at kaste mig ud i forsøget med at bygge en
tagrytterpakvogn fra Banetjenesten
- og var kommet godt i gang, annoncerede HobbyTrade deres nye
postpakvogne i ægte teaktræ! Efter øvelserne - og succesen - med
rystevognene og Litra MT suser firmaet videre med ultralækre modeller.
Det er svært at konkurrere med. Man skal efter min mening slet ikke
forsøge. Men en vogn, bygget med ens egne ti tommelfingre, er nu slet
ikke så tosset endda. Så jeg fortsatte ufortrødent med min DQer, og her
ses det foreløbige resultat (Jeg mangler stadig trin, men de er på vej).