Kommentarer - Lind's hjemmeside - The Valley

Gå til indhold

Kommentarer

Modeltog
Märklins forkætrede CA-vogne.
Blandt de forsøg, der har været gjort for at tilgodese modeljernbanefolkets ønsker om dansk materiel - inden der for alvor kom skub i danske producenter - finder vi ikke overraskende modeller, som også i størrelse 1:1 kom sydfra. Litra N og Litra T var jo deciderede tyske lokomotiver, som blev fordansket efter krigen, og Märklin kunne blot ved en anden bemaling og litrering sagtens slippe af sted med at levere modeller til det danske marked. Til en vis grad gør det samme sig gældende for godsvogne, som ofte blev købt af private importører, der så leverede videre til DSB og privatbanerne.
Lidt anderledes med passagervogne. Der er en lang tradition for at bygge passagervogne i Danmark, tilpasset danske forhold. Det har på modelplan medført, at udenlandske producenter har mødt kritik, når de troede, de fx bare kunne skrive DSB på en tysk standardvogn.
CA 1031 fra Märklin er et sådant eksempel. Lanceret i 2008/09 skulle den forsøge sig på det danske marked. Men man havde undervurderet de danske “nittetællere”.
Det er og bliver en tysk vogn. Der er for mange vinduer - alt for mange! Boogierne er forkerte, og så en ting, der er helt utilgiveligt: Revisionsdatoen 1. april 1984! I sandhed en aprilsnar! CA 1031 blev omlitreret til CA 1248 i 1960/62 og siden ombygget i 1965 til CAE 1271, dvs med pakrum i den ene ende! Men modellen kører godt!
Märklins kiksede CA nederst sammen med den "rigtige" fra Heljan.
Til højre de omtalte revisionsdatoskilte
IE 18798 fra Brawa
Det specielle ved disse BRAWA-modeller er bl.a., at deres "Til/Fra-kort" er udfyldt med 'kridt', og på denne står: Fra: Troldhede, Til: Kh Gb. Det er da ganske sjovt. Nogen må have dykket lidt ekstra i vognens historie; thi VaGJ og Troldhedebanen havde jo Grindsted til fælles, så vognen kunne faktisk godt have været i Troldhede i mellemkrigstiden. Kan man forestille sig, at en midtjysk jernbanearbejder har skrevet destinationerne til Q 117s sidste tur med VaGJ-litreringen? Vognen er for øvrigt udstyret med tyske slutmærkeholdere, men uden bremser.
Tilbage til indhold | Retur til hoved menu